Nieuws archief

Visies met lef
25 mei 2018

In het kader van “Visies met lef” is onze schoolleider José Ouwerkerk van ’t Kraaienest te Beverwijk geïnterviewd door het maandblad Kader Primair van de AVS.

Hoe ziet het primair onderwijs eruit in 2030? Dat vroeg de AVS in een ledenpeiling rond een van de lerarenstakingen. Want naast betere salarissen en minder werkdruk – die beslist ook nodig zijn! – is het voor leidinggevenden in het onderwijs belangrijk om een visie neer te zetten. Een visie met lef.

Hieronder kunt u het artikel lezen.

Sociale cohesie
“In 2030 is mijn pasgeboren kleinkind 12 jaar en bijna weer van de basisschool af”, beseft José Ouwerkerk als ze nadenkt over haar visie op onderwijs. “Mijn kleinkind zal ongetwijfeld leven in een tijd die draait om digitalisering en leerlingen zullen allemaal gepersonaliseerd leren met ict. Dat schept ruimte voor andere dingen, dingen die er werkelijk toe doen. Want we willen gelukkige mensen. En dat heeft te maken met sociale cohesie, samen musiceren, dansen en elkaar ontmoeten.” Op de school van de toekomst staan creatieve vakken dan ook hoog op de agenda. “In atelierplekken leven de leerlingen zich uit in schilderen, tekenen, muziek maken, drama, dans en sport. Of ze gaan naar buiten, helpen op de kinderboerderij of in de moestuin”, voorziet zij. “Het gaat om aansluiten bij wat de leerling leuk vindt, waar het talent zit. Het zijn bezigheden waarvan het kind in een flow raakt. Kinderen leren dan te voelen en genieten. Ze leren te reizen naar hun innerlijke wereld.” ’t Kraaienest in Beverwijk is een school met een heterogenen populatie. “Onze leerlingen zijn van allerlei pluimage. We moeten tegemoet komen aan die diversiteit’, zegt zij. “Burgerschapsvorming is daarom erg belangrijk. ’t Kraaienest is een Vreedzame school, we besteden veel aandacht aan sociale competentie en democratisch burgerschap. Debatteren, tolereren en omgaan met verschillen zijn waardevolle  aspecten daarvan en dat moeten we uitleggen en voorleven. Daarnaast is het belangrijk dat een kind weet wíe het is. We hebben een onderwijsassistent die yogales geeft. Ze ondersteunt nu de leerlingen die dat nodig hebben, maar als het aan mij lag, zou ze alle leerlingen yoga geven. Er moet meer ruimte zijn, meer lucht in het onderwijs.”

VorigeVolgende